Virksomhedsudvikling

I projektet ‘De små øer – turistdestinationer med kvalitet. Forretningsudvikling og mersalg i turistbranchen på småøerne´ er der udarbejdet en del materiale, som kan hjælpe turistvirksomheder med at udvikle sig.

VÆRKTØJ TIL UDVIKLING AF DIN VIRKSOMHED

Ved projektets start er denne spørgeguide udviklet:

  • Turistvirksomheder kan bruge denne som et første værktøj til at se på deres egen virksomheds udviklingspotentialer og udfordringer. Læs mere her (doc)

MARKEDSFØRING

Den 28. okt. 2015 blev der afholdt et åbent seminar for turistvirksomheder på småøerne – seminaret havde fokus på markedsføring og kvalitets- og virksomhedsudvikling. Find materiale fra seminaret her:

  • Præsentation ved Britta Leth, Ø-turismeambassadør. Oplæg om bl.a turistens digitale rejse til produktet og kvalitetsturisme. Læs mere her (Pdf-fil)
  • Program for seminar 28.10.2015 Læs mere her (Pdf-fil)
  • Hjemmeside, Facebook mm. Sanne Brigsted, VisitKerteminde gav gode råd vedr. brug af Google Adwords, hjemmesider og Facebook 
  • Gode råd til brug af Google Analytics ved Britta Leth. Og link: Kom i gang med Google Analytics, anvisninger til at lave en konto og få data om din hjemmeside: http://www.google.com/analytics/  og få styr på Google Analytics. Læs mere her (Pdf-fil)

PRODUKTUDVIKLING – PAKKETURE

Et tilbud til individuelle turister og grupper om at komme på en endagstur til din ø er et stærkt markedsføringsredskab. Det, at færgeturen, oplevelser og guideture, frokosten, kaffen osv. præsenteres som en samlet pakke, gør det nemt for turisten eller gruppen beslutte sig for et besøg på øen. For mange virker det uoverskueligt at få færgetider og de forskellige aftaler til at passe sammen og få dem bestilt. Tips: Læs mere her (Pdf-fil) og her (Pdf-fil).

Pakketure kan præsenteres og sælges online, f.eks. via Dansk Ø-ferie: Læs mere her (Pdf-fil)

LEDELSE & PLANLÆGNING

Den 7. jan. 2016 blev der afholdt en workshop for de ti medvirkende virksomheder. Find materiale fra workshoppen her:

GENERATIONSSKIFTE

I marts 2016 er følgende tips til og overvejelser ifb. generationsskifte udarbejdet: Læs mere her (Pdf-fil)

NETVÆRKSMØDER

Som en del af projektet er der i april og maj 2016  afholdt en række netværksmøder, som skal styrke virksomhedernes samarbejde. Målet er bl.a. gennem stærke netværk at udvikle øerne som destinationer og skabe nye koncepter for ø-samarbejde.  Også samarbejdet med virksomheder og turismeorganisationer på fastlandet skal gøres stærkere med en række koncepter, der udvikles i projektet.

Det er virksomheder på otte fynske og sjællandske øer, der deltager i indsatsen:

Agersø

Avernakø – Bjørnø – Lyø (i et fælles netværk)

Fejø – Femø – Askø (i et fælles netværk)

Orø

Præsentation fra netværksmøde på Orø den 14. april 2016: Læs mere her (Pdf-fil)

turismeLOGO.Lise

Link til den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL): http://ec.europa.eu/agriculture/rural-development-2014-2020/index_da.html