Netværksseminar om kommunikation
Vælg hellere én kanal fremfor mange, hvis du alligevel ikke kan nå at opdatere både hjemmeside, Facebook og Instagram jævnligt.
Det var en af de pointer, som deltagerne fik med, da Sammenslutningen af Danske Småøer samlede deltagere fra en række øer til et seminar om kunsten at blive mere synlig.
Skal vi have en hjemmeside, eller kan min virksomhed nøjes med at være på Facebook? Kan vi få mere ud af ø-bladet, hvis vi også bruger artiklerne i et nyhedsbrev? Hvilken historie fra øen er så god, at den kan komme i avisen?
Der blev diskuteret ved bordene, da virksomhedsejere og repræsentanter fra beboerforeningerne på en række småøer var samlet til netværksseminar i Odense lørdag den 25. januar 2020.
Deltagerne kom fra Anholt, Omø, Baagø, Strynø, Skarø, Egholm, Venø og Aarø, og der var både nystartede og etablerede fødevare- og turistvirksomheder blandt dem. Fælles for dem var ønsket om, at deres ø eller virksomhed skulle blive endnu mere synlig for kunder, potentielle tilflyttere eller turister – ja gerne hele verden.
”Men taler man til alle, taler man til ingen”, var budskabet i dagens første oplæg fra journalist Lene Terkelsen, der anbefalede deltagerne at gøre kommunikationsarbejdet nemmere og mere effektivt ved at skærpe sin målgruppe, så man fortæller om emner, der lige netop er relevante for denne gruppe på de rette kanaler i det rigtige sprog. Hun opfordrede også til, at knappen med ”book” eller ”bestil” var synlig flere steder på fx hjemmesiden
”Gør det nemt for interesserede at gøre det, I gerne vil have dem til. Hvis købet ligger otte klik væk, eller det er svært at finde kontaktoplysninger, kan det være, de taber interessen undervejs, pointerede hun.
Prioritér kræfterne
”Gør det hellere godt på én kanal end fesent på mange”. Det var et af budskaberne fra eftermiddagens oplægsholder, digital rådgiver Katrine Emme Thielke, der opfordrede til, at man koncentrerede kræfterne og kommunikerede få udvalgte steder. Hun gav i sit oplæg et indblik i potentialet på de sociale medier, hvor øer og virksomheder har mulighed for at blive synlige for rigtig mange interesserede på en billig måde, men hun understregede samtidig, at der skal rigtig mange eksponeringer til, før turisten vælger at booke sommerferien på Venø eller trykker ”bestil” på lammekødet fra den nærliggende ø.
Undervejs i oplæggende var der konkrete eksempler fra forskellige øer og mindre virksomheder, og i pauserne var der øbo til øbo-sparring, hvor muligheder og udfordringer blev diskuteret.
Tre gode råd fra dagen:
- Gør det nemt for dig selv: Skærp målgruppen, husk målet (hvorfor laver jeg overhovedet det her opslag?), skær ned på antallet af kanaler, og lad være med at fortælle det hele på en gang. Skær historierne til, så du ”vinkler dem” og kun fortæller én ad gangen.
- Gør det nemt for modtageren: Tal om det, han/hun finder relevant på deres foretrukne kanaler. Hvilke spørgsmål får du fx typisk om din ø/virksomhed? Giv svar på dem i brochuren, på hjemmesiden eller i opslaget på sociale medier. Husk overblik fremfor at fortælle alt om alt – og gør det nemt for modtageren at gøre det, du gerne vil have dem til, fx booke, bestille eller tage kontakt.
- Gør det nemt for journalisten. Fortæl din historie, som journalisten ville gøre det, og fokusér på VISA (væsentlighed, identifikation, sensation og aktualitet). Send gode billeder med, og vær tilgængelig, så det er nemt for pressen at få fat i dig.
Få materialer fra kommunikationsseminaret:
Et hurtigt overblik over de vigtigste pointer: Den korte guide til nemmere og mere effektiv (ø-)kommunikation
Find oplægsholdernes slides her:
- Formiddag v. Lene Terkelsen: oplæg
- Eftermiddag V. digital rådgiverKatrine Emme Thielke her: Sådan får du mest ud af Facebook
Øvelse til at skærpe din målgruppe: Kend din målgruppe
Tre næste trin i kommunikationsarbejdet: Hvad nu øvelse