Mød en øbo: Fuldtidsiværksætteren på Hjarnø

At have forretning på en ø er ikke big business – men det er big life

Af Lene Terkelsen

Arkitekt og kunstner Jane Willumsgaard startede i 2022 Det Grafiske Magasin, der er et arbejdende værksted med kunstneriske workshops og kaffebar, på Hjarnø. Det krævede ingen dyre banklån, men masser af knofedt at komme i gang, og faktisk valgte Jane at åbne dørene, inden stedet stod helt færdig.

En kort spadseretur fra havnen på Hjarnø ligger en hvidkalket bygning med en tjæresort skydedør og en luge. Fra lugen sælger Jane Willumsgaard dampende kaffe med cremet mælkeskum til de forbipasserende, og bag døren kan man opleve hendes atelier og kunstværker, der hænger på væggene. Det er også her, hun holder kurser og workshops for gæster, der fx vil lære linoleumstryk eller vil forsøge sig med at tegne Hjarnøs natur. Stedet åbnede i 2020 og er siden blevet besøgt af en stor del af de tusindvis af turister, som hver sommer tager færgen til Hjarnø.


Hvordan fik du ideen til at starte Det Grafiske Magasin?

– Jeg har arbejdet som underviser og selvstændig billedkunstner i en årrække, og siden jeg kom her til Hjarnø, har jeg drømt om at få et arbejdsliv, hvor jeg kunne være mest muligt på øen. Da vi flyttede herover og senere, da vi fik små børn, kørte jeg til Aarhus for at undervise på Arkitektskolen, og det virkede uholdbart og ulogisk. Der er så mange ressourcer her på øen, som jeg gerne ville dele med andre, og det giver bare god mening at præsentere mine ting lige her midt i den natur, som jeg bliver inspireret af i mine billeder. Så jeg begyndte at overveje, hvordan jeg kunne lave et åbent atelier, hvor folk kunne komme og se mine ting og i workshops dele glæden ved den kreative proces. Oveni det havde jeg nogle år forinden købt en mobil kaffebar, som jeg have kørt rundt og solgt kaffe i på øen, så den del af forretningen havde jeg allerede prøvet af.


Havde du slet ingen betænkeligheder ved at starte virksomhed på en lille ø?

– Nej, for jeg havde jo det meste i forvejen. Det kan lyde mærkeligt, men i starten brugte jeg nok kun 10.000 kroner, fordi jeg havde de vigtigste ting og gik efter genbrug, og siden har jeg bygget det op hen ad vejen.


Hvilke forberedelser gjorde du dig?

– Jeg satte mig ned og skrev en plan for, hvad jeg gerne ville have i min butik. Hvad skulle komme først? Og hvad kom senere? I grunden var det ret nemt at gå til, for jeg skabte Det Grafiske Magasin ud fra det, jeg kunne, og det jeg havde til rådighed. Jeg havde jo allerede grafikpressen og kaffemaskinen, så jeg skulle egentlig bare ombygge huset, hvor mit atelier skulle være. Det tog lang tid, men undervejs satte jeg et skilt ud, hvor der stod ”langsom åbning” og begyndte at sælge kaffe fra lugen i døren. Det kunne folk godt lide, for så kunne de være lidt med i processen, og der var ingen grund til at vente på, at det hele stod fint og færdigt. Ellers kommer man jo heller aldrig i gang. Men da jeg nåede til at ville begynde at tilbyde workshops, havde jeg brug for sparring, fordi fx markedsføring var nyt for mig, og derfor deltog i et regionalt iværksætterprojekt og fik en erhvervsmentor, og det var guld værd. Jeg var slet ikke vant til at arbejde med sociale medier, men jeg blev nødt til at være, hvor folk er, når de ikke lige falder over min butik på hovedgaden. Så jeg lavede en Instagram-profil, og det viste sig at være rigtigt, for det er ad den vej, mange af mine kunder kommer.

Hjarnø

  • Ligger i Horsens Fjord
  • Har 117 beboere
  • Sejltiden med færgen til Snaptun er syv minutter.

www.hjarnoe.dk

Om Jane Willumsgaard

  • 49 år
  • Uddannet arkitekt, men har først og fremmest arbejdet som billedkunstner og underviser
  • Gift med Søren. Parret har to børn på 11 og 15 år
  • Familien flyttede til Hjarnø i 2007.

Hvad gjorde du ellers for at udbrede kendskabet og få nogle kunder i butikken, når du ligger lidt afsides?

– Jeg har samarbejdet med det lokale turistselskab, og det har hjulpet mig til at komme op i søgeresultaterne på nettet. I det hele taget er det nødvendigt med samarbejdspartnere, for hvis man kun har sin hjemmeside, kommer man ikke så højt op. Turistselskabet har også sørget for, at der er kommet enormt mange journalister herover, og mediedækningen har været ret god. De gæster, der kommer i kaffebaren, er typisk danske og udenlandske turister, men på kurserne er det folk fra lokalområdet, samt virksomheder dvs. i en radius på 100 kilometer.


Hvad bidrager det til, at din virksomhed befinder sig på en ø?

– Det er halvdelen af oplevelsen for folk. Jeg har rigtig mange gæster, som kobler besøget på Hjarnø med et besøg hos mig. Selvfølgelig findes der dem, som synes, at færgen er en forhindring, men langt de fleste vælger det netop på grund af øen, og vi er heldige på Hjarnø ved, at det kun tager fem minutter at sejle herover.

Man kan jo godt have en lidt romantisk drøm om livet som iværksætter på en ø, men hvordan ser hverdagen ud i virkeligheden?

– I dag startede jeg godt nok morgenen med at plukke en buket blomster, hvilket kan lyde meget hyggeligt, men det er fordi den skal med ud i vores sommerhus, hvor jeg skal gøre rent i halvanden time, inden de næste gæster kommer. Bagefter skal jeg ind til byen og købe ind til de næste fire dage, hvor jeg har åbent i kaffebaren. Det er ikke sådan, at jeg bare går og laver kunst og serverer kaffe, for jeg står jo for alting selv – indtil videre.


Hvad kræver det af menneskelige egenskaber at være selvstændig på en ø?

– Det kræver, at man er opsøgende. Man skal huske at komme ud i verden. Både i forhold til at få netværk, men også for at gøre opmærksom på sig selv og sin virksomhed. Men modsat får man også rigtigt meget forærende ved at være placeret på så specielt sted som en ø, i form af bl.a. positiv omtale. Man skal også kunne lide værtskabet. Du inviterer indenfor på dit eget sted, men du er på en måde også vært for en hel ø.


Hvad er den største forskel på at drive din forretning på Hjarnø sammenlignet med på fastlandet?

– Jeg kan godt se, at hvis jeg havde min kaffebar og atelieret inde i Horsens, så ville jeg have 80 gange så mange kunder, men jeg ville også have en høj husleje og flere udgifter. Her er huslejen 0 kroner, og jeg kan gå ind til min familie, hvis det regner, og der ikke er nogen kunder. Men selvfølgelig kan billetpriserne være en barriere, for dem, der bor ovre på den anden side, tager måske ikke så tit herover og drikker en kop kaffe, som hvis færgen havde været gratis.


Hvad er det bedste ved at være selvstændig på en ø?

– At man har et liv, hvor man bor og arbejder samme sted. Det er en enorm gave at have et helt liv, hvor det hænger sammen. Når folk kommer her, spørger de, om det er mit sommerjob, og de bliver meget forbavsede, når jeg fortæller, at jeg bor lige inde bag skydedøren. Så når der ikke er nogen kunder, sætter jeg mig jo bare ind til min familie. Det giver en stor fleksibilitet, at der ikke er så langt imellem, hvor man bor og arbejder. Uanset om man er på en ø eller ej, så er det bedste ved at være selvstændig også, at der er så kort fra ide til handling. Jeg har lige prøvet at lave et retreat med kunst og keramik, og så må vi se, om det kan bære, men man kan ret hurtigt prøve sin drøm af. Hvis jeg vil lave en særudstilling, går jeg også bare i gang.

Hvad er det mest udfordrende ved at drive forretning på en ø?

– En af de ting, som er særligt usikkert ved at være en turistvirksomhed på en ø, er vejret. Hvis det er dårligt vejr, tager folk ikke færgen til Hjarnø. Så på en regnvejrsdag kan der være nul gæster. Hvis vi har en god sommer, tjener jeg godt, og har vi en dårlig, gør jeg ikke. Den usikkerhed skal man kunne leve med, men på en skala mellem frihed og angst, hælder jeg helt klart mod frihed, så det er det rigtige for mig. Det kan også godt være lidt ensomt, men jeg tænker ikke, at det er anderledes, end hvis man befandt sig i en lille landsby.


Hvordan er balancen mellem arbejde og familieliv, når man har en turistvirksomhed på en ø?

– Generelt føler jeg, at jeg er meget sammen med mine børn, men jeg er også meget bundet af mine åbningstider. Med den type virksomhed, som jeg har, arbejder jeg, når andre folk har fri, men når det ikke er højsæson, er jeg meget fleksibel i forhold til min familie. Jeg har godt nok haft bestilte gruppeevents i løbet af vinteren, men jeg har selv kunnet styre hvornår, så der har også været tid til fx at rejse. Vi vil jo også gerne holde ferie sammen – selvom det lidt føles som at være på ferie hele tiden, når man bor på Hjarnø.


Hvor meget arbejder du?

– Ikke mere end et fuldtidsjob – men det fylder meget. Faktisk har det overrasket mig, hvor meget energi, man bruger på det. Som billedkunstner vil jeg gerne have tid til andre projekter, men forretningsdelen tager meget tid. Al kommunikationen i forhold til fx at få aftaler i hus om kurser, og hele markedsføringsdelen tager tid. Men selvom det fylder meget, så er det også sjovt, fordi det er ens eget, og det er en kæmpe motivationsfaktor.

Hvordan hænger det samme økonomisk? Kan man leve af det?

– Det kommer an på, hvor man starter og på ens udgifter. Jeg har altid været deltidsansat eller fuldtids billedkunstner, og allerede det første år tjente jeg mere, end jeg gjorde før. Men det kræver selvfølgelig, at man har en familie, der er med på den, og jeg har min mand, der tjener sin faste løn, og derudover lejer vi et sommerhus ud. At have forretning på en ø er ikke ”big business” – men det er ”big life”.


Når du ser tilbage, hvad ville du så gerne have vidst, da du startede?

– Noget helt praktisk: Sidste år tog jeg kun MobilePay, men der er jo mange hollændere og nordmænd, der kommer forbi, og det var en kæmpe hæmsko, for de har ikke kontanter på sig, så i år kan jeg tage internationale kort.

Janes 7 råd til andre ø-iværksættere

  • Brug det, du har. Jeg er meget inspireret at begrebet ”bricolage”, som i den her sammenhæng handler om at bygge sin forretningsidé op omkring det, du allerede har. Både det, du kan og har i dig som person, men også det, du har til rådighed rent fysisk.
  • Prøv det af. Du bliver klogere, mens du arbejder.
  • Få en erhvervsmentor. En mentor kan heppe på dig, holde dig fast på dine mål og har været igennem det samme som dig. Helt lavpraktisk har min mentor også hjulpet mig med fx prissætning og gode råd til sociale medier.
  • Ræk ud. Samarbejd, spørg om hjælp og vær synlig. Gå ind i netværk og opsøg samarbejdspartnere. Du vil opdage, at der er masser af gode kræfter omkring dig.
  • Stå på flere ben. Det gør din virksomhed mindre sårbar.
  • Strukturér. Læg en plan for din tid og dine ressourcer. Personligt har jeg en årsplan, hvor jeg ved præcis, hvad jeg skal lave hver dag, og den fungerer som et budget – som jeg selvfølgelig kan afvige fra, men så har jeg overblikket.
  • Vær tålmodig. Det tog mig fem år at nå til, hvor jeg står i dag med kaffebar, kunst og workshops.
© Copyright - Sammenslutningen af danske småøer