Post er kritisk infrastruktur

Transportministeriet har den 7. maj udsendt en pressemeddelelse, hvor det fremgår, at beboerne på de små øer ikke længere skal modtage post som i det øvrige Danmark.

I stedet skal kommunen søge midler fra en statslig pulje til post til de små øer.

Alle borgere i Danmark bør have ret til at modtage breve og pakker på en sikker og pålidelig måde.
Også beboerne på Danmarks små øer.
Det er ikke et ansvar, der kan pålægges frivillige kræfter på øerne.

Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at ansvaret for postbefordringen og befordringspligten til de små øer fortsat bør ligge hos en landsdækkende postleverandør. Det er på alle måder den mest sikre og mindst bureaukratiske løsning.

I dag har langt de fleste småøer husstandsomdeling af breve og pakker med Postnord og omdelingen af breve og pakker på øerne er underlagt de samme betingelser og den samme sikkerhed som i resten af Danmark.

Transportministeriets nye ordning vil derfor være en væsentlig forringelse, der giver stor usikkerhed for borgerne på øerne og vil føre til mere bureaukrati i både kommune og stat.

Hvem har ansvaret?
Hvis den landsdækkende postleverandør ikke kan pålægges opgaven, er næstbedste løsning, at kommunen må overtage opgaven. Det kræver dog en aftale med de 19 småø-kommuner samt færgeselskaberne, som skal fragte breve og pakker til øerne.

Vi er meget bekymrede for, at ansvaret for forsendelserne bliver uklar og genstand for uenighed, hvis en landsdækkende operatør skal aflevere forsendelserne i f.eks. kommunens varetægt på fastlandssiden eller på færgen. Hvor står borgeren, når en pakke er blevet væk og de to parter er uenige om, hvem der har ansvaret?

Postomdeling skal ikke være et projekt fra år til år
En evt. pulje til postbefordring bør gøres permanent og tilfalde den ansvarlige instans løbende. Korte, fx ét- årige tildelinger efter ansøgning fra kommunen, vil bringe forsyningssikkerheden for øboernes post i fare og øge bureaukratiet for både postaktør, kommune og stat.

Man kan evt. se til ø-kort-ordningen i Transportministeriet, der sikrer at øboere og deres cykler kan sejle gratis med færgerne til de små øer: Denne udbetales som kompensation direkte til færgeselskaberne løbende og automatisk hver måned.

Tilskuddets størrelse
Det årlige beløb fra en evt. postpulje skal være afstemt med den aktør, der varetager opgaven vedr. de små øer. Eventuelle anlæg, der skal etableres ved ordningens start og efterfølgende vedligeholdelse, bør ske uden for denne pulje.

Postomdeler på øen
En eventuel omdeler på øerne bør være ansat af den aktør, der har postansvaret, så der er klarhed over ansvaret for breve og pakker, og så det sikres, at opgaven udføres korrekt i hh. til postloven, brevhemmelighed, ansættelsesvilkår, lønadministration, forsikring ved arbejdsskade etc.

Hustandsomdeling skal bibeholdes

Det er afgørende at hustandsomdeling af breve til øerne opretholdes, minimum tre dage om ugen. Det kan ikke erstattes af et brevanlæg på øen.

Postanlæg
Hvis Transportministeriets nye ordning føres ud i livet, kan der ved ordningens begyndelse være behov for etablering af anlæg både på fastlandssiden og på ø- siden. Der kan være behov for anlæg, som kan håndtere både breve og pakker. Ansvaret for disse anlæg skal ikke ligge hos øboerne. Hverken i forhold til udformning, etablering, omkostning eller vedligehold.

Udformning af postanlæg kræver omtanke!

De skal kunne håndtere både breve og pakker, både til og fra øen.

De skal fungere i et miljø, hvor de er udsat for voldsomt vejrlig og tæring af saltholdig luft. De skal sikres mod oversvømmelser. De skal kunne aflåses, og reservenøgler skal kunne fremskaffes.

Desuden er der en æstetisk overvejelse, så anlæggene kommer til at passe ind i det givne havnemiljø.

Det kan kræve dispensationer/særtilladelser at opsætte anlæg på havnearealer generelt og enkelte af småøernes havne er underlagt strandbeskyttelseslinjens regler.

Det eneste eksempel vi kender på et udendørs brevanlæg, er fra Hjarnø, som har været under al kritik og nu er fjernet igen. Anlægget på Hjarnø har kun håndteret breve, ikke pakker.

Eksempel fra virkeligheden: Hjarnøs brevkasseanlæg

Brevkasseanlægget var ca. 6-7 år gammelt (opsat i 2018, ifl. vores oplysninger).

Igennem flere år var der problemer med, at forsendelserne ikke holdes tørre og

blev beskadiget af vejrliget. Anlægget stærkt forvitret.

Når nøgler blev væk, kunne man ikke få en ny nøgle.

Anlægget er nu i foråret 2025 pillet ned og erstattet af husstandsomdeling.